Peter
Eisenman
Peter
David Eisenman (11.08.1933) is one of the most important US
architects and theorists of the late 20th century. He
studied at Cornell and Columbia Universities before founding
his Institute for Architecture and Urban Studies in 1967.
Together with Michael Graves, Charles Gwathmey, John Heyduk
and Richard Meier, he belonged to the New York Five group of
architects. This group of architects was particularly
inclined towards the style of Le Corbusier and modernism in
general. The name goes back to a group exhibition at MoMA
(1967). Throughout his career as an architect, Peter
Eisenman maintained close ties with European intellectuals,
artists and historians. Rowe, Tafuri and Derrida were among
his acquaintances. In comprehensive analyses, Peter Eisenman
examined the works of Giuseppe Terragni. His intensive
connection to Italy is shown, among other things, by the
strong influence of the classical architects Scamozzi,
Vignorla and Palladio.
His architectural and urban planning designs as well as his
many years of theoretical activity bring Peter Eisenman
close to deconstructivism and conceptual art. His work is
characterised by a strong experimental component and the
constant search for dialogue between opposites and other
disciplines such as semantics, philosophy or even
linguistics.
In his first creative phase, Peter Eisenman was mainly
concerned with theoretical studies. Afterwards, his numerous
designs for houses became the subject of heated debates.
Critics recognised "polemical experiments" in these houses.
They were unconventional modular constructions that often
showed a fragmentary appearance. These designs were often
referred to as "cardboard architecture". In the 1980s, Peter
Eisenman entered a new creative phase with larger works such
as the Greater Columbus Convention Center (1989 - 1993), the
Koizumi Sangyo (1988 - 1990), the Aronoff Center, the DAAP
University of Cincinnati College (1996) and the Nunotani
Builiding in Tokyo (1990 - 1992). In 1984, Peter Eisenman
participated in the International Building Exhibition in
Berlin. He created a building there at Checkpoint Charlie
that closed a perimeter block development. Peter Eisenman
later achieved fame in Europe with his design for the
Memorial to the Murdered Jews of Europe in Berlin. He
represented the USA at the 5th Architecture Biennale in
Venice in 1991. In addition, Peter Eisenman was heavily
involved as a university lecturer - he taught at Princeton,
Harvard, Yale and Ohio State University.
Peter
David Eisenman (11.08.1933) gehört zu den bedeutenden
US-amerikanischen Architekten und Theoretikern des
ausgehenden 20. Jahrhunderts. Er hatte an den Universitäten
von Cornell und Columbia studiert, bevor er 1967 sein
Institute for Architecture and Urban Studies gründete.
Zusammen mit Michael Graves, Charles Gwathmey, John Heyduk
und Richard Meier gehörte er zur Architektengruppe New Yor
Five. Diese Architektengruppe zeigte sich insbesondere dem
Stil von Le Corbusier und dem Modernismus im Allgemeinen
zugeneigt. Der Name geht auf eine Gruppenausstellung im MoMA
(1967) zurück. Während seiner Karriere als Architekt pflegte
Peter Eisenman stets eine enge Verbindung zu europäischen
Intelektuellen, Künstlern und Historirern. So gehörten Rowe,
Tafuri und Derrida zu seinem Bekanntenkreis. In umfassenden
Analysen untersuchte Peter Eisenman die Werke von Giuseppe
Terragni. Seine intensive Verbindung zu Italien zeigt unter
anderem der starke Einfluss der klassischen Architekten
Scamozzi, Vignorla und Palladio.
Seine
architektonischen und städtebaulichen Entwurfe sowie seine
langjährige theoretische Tätigkeit bringen Peter Eisenman in
die Nähe des Dekonstruktivismus und der Konzeptkunst. Seine
Arbeit ist geprägt von einer stark experimentellen
Komponente und der konstanten Suche nach dem Dialog zwischen
Gegensätzen und anderen Disziplinen wie zum Beispiel der
Semantik, der Philosopie oder auch der Linguistik.
In
seiner ersten Schaffensphase beschäftigte sich Peter
Eisenman vor allem mit theoretischen Studien. Danach wurde
seine zahlreichen Entwürfe für Häuser Gegenstand hitziger
Debatten. Die Kritiker erkannten in diesen Häusern
"polemische Experimente". Es handelte sich dabei um
unkonventionelle Modulkonstruktionen, die oftmals eine
fragmentarische Erscheinung zeigten. Diese Entwürfe wurden
oftmals auch als "Cardboard Architecture" bezeichnet. In den
1980er Jahre begann für Peter Eisenman eine neue
Schaffensphase mit der Arbeit an grösseren Werken wie dem
Greater Columbus Convention Center (1989 - 1993), dem
Koizumi Sangyo (1988 - 1990), dem Aronoff Center, dem DAAP
University of Cincinnati College (1996) und dem Nunotani
Builiding in Tokio (1990 - 1992). Im Jahr 1984 beteiligte
sich Peter Eisenman an der Internationalen Bauaustellung in
Berlin. Er erstellte dort ein Gebäude am Checkpoint Charlie,
das einen Blockrandbebauung schliesst. Später erlangte Peter
Eisenman in Europa Bekanntheit durch seinen Entwurf für das
Denkmal für die ermordeten Juden Europas in Berlin. An der
5. Architektur Biennale in Venedig vertrat er im Jahr 1991
die USA. Zudem war Peter Eisenman als Hochschullehrer stark
engagiert - so lehrte er an den Universitäten Princeton,
Harvard, Yale und an der Ohio State University.