Fernando de Higueras Díaz - Spain Sede del Patrimonio Histórico Español "La Corona de Espinas" Calle del Greco 4, Madrid 1960 - 1967 |
The
project competition for the Headquaters of the Spanish Heritage Center (Sede del
Patrimonio Histórico Español) was won by Fernando
Higueras in collaboration with Antonio Miró Valverde and Rafael Moneo.
The Appearance of the
building had changed a lot during the development of the project. The
original design consisted of a pyramid. In the final project proposal
the architects placed the program for
the "Artistic Restoration Center" in a circular building. This design
is conceived as a kind of reversal of cavities. The circular building
has a radius of 40 meters, and is divided into 30 sections with a total
of 56 static frames. The circular figure of the four-storey building is
broken up at one point, which opens the area to the large courtyard to
the environment.
Apart from this large courtyard, there are several other courtyards
with indoor
gardens. The upper end of the building is formed by a steeply sloping
roof, which
ends in a jagged Silhoutte. Due to its characteristic figure, the
building is also known as "crown of thorns" or "hedgehogs". The
interior of this fortified building contains an incredible collection
of artwork, paintings, sculptures, books, tapestries and more.
The construction was started in 1967 by the original architects Fernando Higueras and Antonio Miró Valverde. However, the money ran out shortly before the completion date, and the building remained unfinished for years. Only in 1990 a renovation of the building was carried out, and in 2001 it was designated a cultural monument. Den Projektwettbewerb für den Hauptsitz des spanischen Kulturerbes (Sede del Patrimonio Histórico Español) gewann Fernando Higueras zusammen mit Antonio Miró Valverde und Rafael Moneo. Im Verlauf der Projektierung hatte sich die Form des Gebäudes verändert. Der ursprüngliche Entwurf bestand aus einer Pyramide, im schlussendlich ausgeführten Projektvorschlag brachten die Architekten das Programm für das „künstlerische Restaurierungszentrum“ in einem kreisförmigen Gebäude unter. Dieser Entwurf ist als eine Art Umkehrung von Hohlräumen konzipiert. Das Kreisförmige Gebäude weist einen Radius von 40 Metern auf, und wird in 30 Abschnitte mit insgesamt 56 statischen Rahmen unterteilt. Die Kreisfigur des viergeschossigen Gebäudes ist an einer Stelle aufgebrochen, wodurch die Umgebung zum grossen Innenhof geöffnet wird. Abgesehen von diesem grossen Innenhof gibt es füf weitere Innenhöfe mit Innengärten. Den obere Abschluss des Gebäudes bildet ein steil geneigtes Dach, welches in einer gezackten Silhoutte endet. Aufgrund seiner charakteristischen Figur ist das Gebäude auch als "Dornenkrone" oder "Igel" bekannt. In den Innenräumen dieses festungsartigen Gebäudes befindet sich eine unglaubliche Sammlung von Kunstwerken, Gemälden, Skulpturen, Büchern, Wandteppichen und vielem mehr. Der Bau wurde 1967 von den ursprünglichen Architekten Fernando Higueras und Antonio Miró Valverde begonnen. Allerdings ging das Geld kurz vor dem Fertigstellungstermin aus, und das Gebäude blieb jahrelang in unfertigem Zustand. Erst 1990 erfolgte eine Renovation des Gebäudes, und im Jahr 2001 wurde es zum Kulturdenkmal ernannt. |