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Meili Peter - Switzerland Residential Tower Zölly, Zürich Turbinenstrasse 60, Zürich 2009 - 2014 |
The Zölly high-rise evolves, the same as the other two high-rises – the Prime Tower and the Mobimo Tower – from the geometry of a polygon. The obtuse angles defy any generation of corners and boundary definitions, while their free position defines a polyphonic triad within the silhouette of City West. The vertical prisms of the high-rises are in a balanced relationship with the horizontal ends of the buildings on the site, with the elevated figure of the Maaghof as its centre. The Zölly building, which is almost as high as the Mobimo Tower but with a smaller floor area, is the keystone of the new residential area and simultaneously provides a link to the free grounds of Pfingstweidpark. The two-storey base slightly projects towards the southeast and, along with the lobby hall, orients itself towards the square and the direct access to the biking and pedestrians’ path of the “curved track”. Characteristic for the overall appearance are however the front-side 3.5-room and 4.5-room flats with their 1.5-storey high rooms and open loggias at the corners of the building. On the intermediate floors, two 2.5-room flats surround these excessively high rooms and show at the building corners and along the folds of the longitudinal façades. This inner sectional principle is repeated over three floors and finds its conclusion in the minimally higher than usual penthouse flats. The same order is expressed by the repeated rhythm of the striking horizontal bands, which penetrate the vertical pilaster strips. On the longitudinal façades, the relief consisting of differently deep surfaces is continued by the ends of the window-sills. The sand-blasted surfaces of the double-layered concrete elements with gleaming white marble as aggregate and darkened cement paint imbue the Zölly high-rise with its own nobility, without a hint of envy of the glass and travertine claddings of its neighbours. (Text: Meili Peter Architekten) Das Zölly-Hochhaus entwickelt sich wie die beiden anderen Hochhäuser Prime Tower und Mobimo Tower aus der Geometrie eines Polygons. Die stumpfen Winkel entziehen sich jeglicher Eckbildung und Grenzdefinitionen, ihre freie Stellung definiert einen polyphonen Dreiklang innerhalb der Silhouette von City West. Die vertikalen Prismen der Hochhäuser stehen in einer Gleichgewichtsbeziehung zu den horizontalen Abschlüssen der Bauten des Areals, die in der leicht überhöhten Gestalt des Maaghofs ihre zentrierende Mitte findet. Das Zölly, fast gleich hoch wie der Mobimo Tower, aber kleiner in der Grundrissfläche, bildet den Schlussstein des neuen Wohngebiets und vermittelt gleichzeitig in die freie Fläche des Pfingstweidparks. Der zweigeschossige Sockelbau ist gegen Südosten leicht hervortretend und orientiert sich mit der Lobbyhalle zum Platz und dem direkten Zugang am Rad- und Fussweg des «Gleisbogens». Prägend für die Gesamterscheinung sind allerdings die stirnseitigen 3 ½- und 4 ½-Zimmerwohnungen mit den 1½-geschossigen Räumen und offenen Loggien an den Gebäudeecken. In den Zwischenetagen legen sich jeweils zwei 2½ grosse Zimmer um diese überhohen Räume und treten an den Gebäudeecken und entlang der Knickungen der Längsfassaden auf. Dieses innere Schnittprinzip wiederholt sich über drei Geschosse und findet seinen Abschluss in den minimal überhöhten drei Dachwohnungen. Der Ausdruck dieser Ordnung zeigt im sich wiederholenden Rhythmus der markanten Horizontalbänder, welche die vertikalen Lisenen durchdringen. An den Längsfassaden wird dieses Relief der unterschiedlich tief liegenden Flächen mit den Linien der Fensterbankabschlüsse weitergeführt. Die sandgestrahlten Oberflächen der doppelschaligen Betonelemente mit dem leuchtend weissen Marmor als Zuschlagsstoff und der abgedunkelten Zementfarbe verleihen dem Zölly-Hochhaus eine eigene Nobilität, ohne einen Hauch von Neid auf die Glas- oder Travertineinkleidungen seiner Nachbarn. (Text: Meili Peter Architekten) |