Erwin Heerich - Germany
Graubner-Pavillon "Vitrine"
Museum Insel Hombroich
1982


The Graubner Pavilion, also called "Showcase", is one of two accessible sculptures on Museum Island Hombroich, which do not contain works from the art collection. At the same time, the "Showcase" is the only walk-in plastic based on round shapes. The design goes back to an early cardboard sculpture, and consists of two intersecting cylinders of different sizes. Erwin Heerich has opted for outside dimensions in the ratio 2:1. The diameter of the larger cylinder is 12 meters, that of the smaller 6 meters. The two cylinders have the same height of 5 meters. In terms of their materiality, the two cylinders contrast, the large one consists of solid masonry and the small one of a filigree steel-glass construction. The visitor enters the sculpture in the bricked area. The position of the door has been optimized several times, and is designed as an outside flush wing door and was adapted to the rounding. When the visitor steps into the smaller, glassy cylinder, he is almost completely surrounded by nature. The roof seems to project in this area 3 meters, especially since the steel-glass construction does not have a structural meaning. The interior of the pavilion was painted by the artist Gotthard Graubner. In the rooms of the "Showcase" the space should be perceived with all senses.

Der Graubner-Pavillon, auch "Vitrine" genannt, ist eine von zwei der begehbaren Skulpturen auf der Museum Insel Hombroich, welche kein Werke aus der Kunstsammlung beherbergen. Gleichzeitig ist die "Vitrine" die einzige begehbare Plastik, welche auf Rundformen basiert. Der Entwurf geht zurück auf eine frühe Kartonplastik, und besteht aus zwei ineinandergeschobenen Zylinder unterschiedlicher Grösse. Erwin Heerich hat sich für Aussenmasse im Verhältnis 2:1 eintschieden. Der Durchmesser des grösseren Zylinders beträgt 12 Meter, jener des kleineren 6 Meter. Die beiden Zylinder weisen die selbe Höhe von 5 Metern auf. In ihrer Materialität kontrastieren die beiden Zylinder, besteht der grosse aus massivem Mauerwerk und der kleine aus einer filigranen Stahl-G
las-Konstruktion. Der Besucher betritt die Skulptur im gemauerten Bereich. Die Lage der Türe wurde mehrfach optimiert, und ist als aussen bündig Flügeltüre ausgeführt und wurde der Rundung angepasst. Tritt der Besucher in den kleineren, gläsernen Zylinder, ist er beinah vollkommen von der Natur umgeben. Das Dach scheint in diesem Bereich 3 Meter auszukragen, zumal die Stahl-Glas-Konstruktion nicht tragend wirkt. Der Innenraum des Pavilons wurde durch den Künstler Gotthard Graubner ausgemalt. In den Räumen der "Vitrine" soll der Raum mit allen Sinnen wahrgenommen werden.